Museet

Norrbyskärs museum

På ön Norrbyskär fanns ett stort sågverk
för över hundra år sedan.
Sågverket ägdes av ett bolag
som hette Mo & Domsjö AB.
På den tiden var det Europas största sågverk.
De som arbetade på sågverket
bodde på Norrbyskär.

Se och göra
Av det gamla sågverket finns bara en byggnad kvar
och det är huset där sågens ångpanna stod.
Där hittar du Norrbyskärs museum
med en utställning om sågverkets historia
och om människorna som bodde och arbetade på ön.
Husen där arbetarna bodde finns kvar.
Där bor nu människor på sommaren.
I museet finns också utställningar med konst.

På museet kan du låna en karta
som visar dig vägen till spännande platser.
Här finns skyltar
som berättar mer om hur det såg ut på platsen
där sågverket låg.

Barn kan leka i Lilla Norrbyskär.
Här finns likadana hus som på Norrbyskär
fast mycket, mycket mindre.

Mat
Vid Norrbyskärs museum finns både kafé och restaurang.

Öppettider
Norrbyskärs museum är öppet varje dag
från från mitten av juni till mitten av augusti.

Vad kostar det?
Vuxna betalar 40 kronor.
Det är gratis för barn under 5 år.
För priset får du besöka Norrbyskärs musum
och Lilla Norrbyskär.
För 95 kronor får du åka med tåget, gå in på museet
och Lilla Norrbyskär.

Vägbeskrivning
Med bil från staden Umeå:
Följ väg E4:an mot Hörnefors.
Efter omkring 3 mil svänger du av E4:an till vänster
och följer skyltningen till Norrbyn.
Här parkerar du bilen på en stor parkering
och stiger på färjan till Norrbyskär.
Färjan tar omkring 15 minuter
och kostar 50 kronor för vuxna och 25 kronor för barn,
fram och tillbaka.

Har du frågor?
Kontakta Norrbyskärs museum.
Telefon: 0930-241 00
eller 090-185700
e-post
Se även Norrbyskärs hemsida: norrbyskar.se

Dela på Facebook