Skolprogram på museet

Hösttermin 2017


fota och berätta – what's your dream?

29 augusti – 29 september 2017

Att ha en dröm är en stark drivkraft. Utställningen We Have a Dream vill inspirera alla till att våga drömma och leva efter sina drömmar. Vare sig den är liten eller stor, ligger nära i tid eller långt där framme senare i livet. Att drömma ger kraft – och mod. Utställningen visar porträtt av människor från hela världen med berättelser som bär budskapet att ingenting är omöjligt för den som vågar drömma. Möt Nelson Mandela, Malala, Zara Larsson, Ida Engblom och många fler.

Vilken är din dröm? Vad gör du för att förändra samhället till det bättre?

Eleverna får göra skriv- och berättarövningar, intervjua varandra och ta porträtt med mobilen och sedan presentera sina drömmar. 

90 minuter


vi är romer

26 september 2017–13 april 2018 • För gymnasiet

Med utgångspunkt i utställningen Vi är romer – möt människorna bakom myten tar vi del av enskilda romers vardag och historia kantade av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik och framtidshopp.

Utställningen bygger på intervjuer, foton och filmer och är gjord av och med romer. 

90 minuter


prioritet: minoritet

13 nov 2017–27 april 2018 • Årskurs 4 – gymnasiet

Lär känna Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, tornedalingar och samer. Vi har levt tillsammans i århundraden, men vad vet vi egentligen om minoriteternas historia, kultur och levnadsvillkor? Vad har vi gemensamt och vad är speciellt för de olika grupperna?

Utställningen Prioritet: Minoritet bygger på intervjuer, foton, filmer och föremål och är gjord av och med representanter från de nationella minoritetsgrupperna. 

90 minuter


the milky way – om att vara tonåring

25 oktober–16 februari 2018 • Högstadiet

Fotografen Hannah Modighs fotografier handlar om tiden mellan att vara barn och vuxen, fylld av osäkerhet, förvirring, spänning och längtan. En tid full med drömmar, känslan att livet är stort samtidigt som hela livet hänger på en kväll, en blick. 

I denna workshop gör vi övningar i berättande och tar fotografi med mobilen för att uttrycka sig hur det är att vara ung – mellan barn och vuxen.

90 minuter


Svensk konst från 1960-tal till i dag

28 november – 4 maj • Årskurs 3 – gymnasiet

I denna konstutställning har vi plockat godbitar ur Stiftelsen Helge Lindens Minne, en samling som består av verk gjorda av svenska konstnärer: Lena Cronqvist, Peter Dahl, Margareta Renberg, med flera. 

Vilka teman var aktuella? Hur har människor porträtterats?

90 minuter


Meddelanden från forntiden

Hela terminen • Årskurs 3–4

Vad betyder de hemlighetsfulla symbolerna på bergväggen? Kan vi tolka tecknen från människorna som levde för tusentals år sedan? Vad ville de berätta? I vår hällbildsutställning Rock art in Sapmi tittar vi på hällristningar och hällmålningar från forntiden och på föremål som finns bevarade från denna tid. Sedan arbetar vi praktiskt med att bland annat göra egna målningar med rödockra och prova tekniken att göra eld med eldborr. 

90 minuter


Säljakt, fiske och sjöfart

Hela terminen • Årskurs 1–6

Hur gick det till vid fiske och säljakt förr i tiden? Varför var säljakten så farlig? Vad har ångbåten Egil använts till och vad gjorde skepparen, eldaren och de andra som jobbade på båten? Vi tittar på utställningarna i Fiske-och sjöfartsmuseet och går ombord på ångbåten Egil. Programmet avslutas med att eleverna får prova på repslagning.

40–90 minuter


det odemokratiska umeå

Hela terminen • Årskurs 7–gymnasiet

Hur var det att leva i Umeå vid förra sekelskiftet, innan Sverige blivit ett demokratiskt land? Hur kom det sig att vissa personer hade 40 röster i valet, medan andra inte fick rösta alls? Varför fanns det offentliga toaletter som inte alla fick använda? Hur hänger bibliotekens och demokratins framväxt ihop och vad har första världskriget med kvinnlig rösträtt att göra?

Följ med på en resa genom 1900-talet i utställningen Umeå – minnen och framtid. Möt Anna Grönfeldt och andra personer som protesterade mot orättvisor och som fick offra mycket i kampen för demokrati, allmän rösträtt och jämställdhet.

Programmet kan kombineras med en praktisk workshop där eleverna får tillverka egna demonstrationsplakat, för att lyfta fram saker de tycker är orättvisa och som de vill protestera emot. 

60–90 minuter


Kläder och identitet

Hela terminen • Årskurs 4–gymnasiet

Vad har du på dig och varför? Vad styr vad vi väljer att ha på oss? Väder, mode, klass, kön? Här får eleverna prova på skriv- och berättarövningar i form av lekfulla korta improvisationer, jobba två och två, eller i större grupp och vara kreativa i utställningen Textil. Tillsammans reflekterar vi kring kläder, textil och dess betydelse för oss människor och vår miljö. Muntligt berättande ger eleverna möjlighet att komma till tals, uttrycka sina åsikter samt visa och se nya sidor hos sig själva och andra.

60–90 minuter


Julen förr

11–13 december • Alla årskurser

Hur firade man jul för hundra år sen? Betydde julklapp samma sak då som nu? I skenet från brasan och stearinljusen i Wallmarksgården, berättar vi om allt som hörde julen till. På köksbordet är julmaten framdukad och ute på bron står gröten och väntar på tomten.

45 minuter