Gå till sidans huvudinnehåll Gå till sidans meny
Logotyp

Skolprogram

Vi erbjuder program i anslutning till permanenta och tillfälliga utställningar samt i våra utomhusmiljöer.

Vi kan även skräddarsy program och kulturdagar utifrån specifika önskemål. I en kulturdag kan det ingå praktiska moment som exempelvis bakning i bagarstugan, repslagning, smörkärning och tovning. Observera att denna typ av program kräver planering, och måste bokas med god framförhållning.

PROGRAM HÖSTTERMIN 2017:

Vi är romer

26 september 2017–13 april 2018 • För högstadiet och gymnasiet

Varifrån kommer romer ursprungligen och hur många olika grupper finns det i Sverige? Visste du att flera hundra tusen romer mördades under andra världskriget? Har alla romer samma språk, religion och kultur? Vilka romska låneord har vi i svenska språket?

Minoritetsgruppen romer har funnits i Sverige i 500 år, men deras historia och kultur har inte lyfts fram vare sig i skolan eller i samhället i övrigt. Detta har lett till okunskap, fördomar och diskriminering.

I det unika utställningsprojektet Vi är romer – möt människorna bakom myten berättar romer själva för första gången om sin kultur, sin vardag och om en historia kantad av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik och framtidshopp.

I utställningen får eleverna ta del av romers historia och vardag och även arbeta med olika värderingsövningar.

90 minuter

 


Prioritet: Minoritet

19 nov 2017–2 september 2018 • Årskurs 4 – gymnasiet

Lär känna Sveriges fem nationella minoriteter: judar, romer, sverigefinnar, tornedalingar och urfolket samer. Vi har levt tillsammans i Västerbotten i århundraden, men vad vet du om de olika minoriteternas historia, kultur och levnadsvillkor? Vad har vi alla gemensamt och vad är speciellt för vardera minoritetsgrupp?

Utställningen Prioritet: Minoritet bygger på intervjuer, foton, filmer och föremål och är gjord av och med representanter från de nationella minoritetsgrupperna.

90 minuter

 


The Milky Way – om att vara tonåring

25 oktober–16 februari 2018 • Högstadiet

Fotografen Hannah Modighs fotografier handlar om tiden mellan att vara barn och vuxen, fylld av osäkerhet, förvirring, spänning och längtan. En tid full med drömmar, känslan att livet är stort samtidigt som hela livet hänger på en kväll, en blick.

I denna workshop gör vi övningar i berättande och tar fotografi med mobilen för att uttrycka sig hur det är att vara ung – mellan barn och vuxen.

90 minuter

 


Svensk konst från 1960-tal till i dag

28 november – 4 maj • Årskurs 3 – gymnasiet

I denna konstutställning har vi plockat godbitar ur Stiftelsen Helge Lindens Minne, en samling som består av verk gjorda av svenska konstnärer: Lena Cronqvist, Peter Dahl, Margareta Renberg, med flera.

Vilka teman var aktuella? Hur har människor porträtterats?

90 minuter

 


Meddelanden från forntiden

Hela terminen • Årskurs 3–4

Vad betyder de hemlighetsfulla symbolerna på bergväggen? Kan vi tolka tecknen från människorna som levde för tusentals år sedan? Vad ville de berätta? I vår hällbildsutställning Rock art in Sapmi tittar vi på hällristningar och hällmålningar från forntiden och på föremål som finns bevarade från denna tid. Sedan arbetar vi praktiskt med att bland annat göra egna målningar med rödockra och prova tekniken att göra eld med eldborr.

90 minuter

 


Säljakt, fiske och sjöfart

Hela terminen • Årskurs 1–6

Hur gick det till vid fiske och säljakt förr i tiden? Varför var säljakten så farlig? Vad har ångbåten Egil använts till och vad gjorde skepparen, eldaren och de andra som jobbade på båten? Vi tittar på utställningarna i Fiske-och sjöfartsmuseet och går ombord på ångbåten Egil. Programmet avslutas med att eleverna får prova på repslagning.

40–90 minuter

 


Det odemokratiska Umeå

Hela terminen • Årskurs 7–gymnasiet

Hur var det att leva i Umeå vid förra sekelskiftet, innan Sverige blivit ett demokratiskt land? Hur kom det sig att vissa personer hade 40 röster i valet, medan andra inte fick rösta alls? Varför fanns det offentliga toaletter som inte alla fick använda? Hur hänger bibliotekens och demokratins framväxt ihop och vad har första världskriget med kvinnlig rösträtt att göra?

Följ med på en resa genom 1900-talet i utställningen Umeå – minnen och framtid. Möt Anna Grönfeldt och andra personer som protesterade mot orättvisor och som fick offra mycket i kampen för demokrati, allmän rösträtt och jämställdhet.

Programmet kan kombineras med en praktisk workshop där eleverna får tillverka egna demonstrationsplakat, för att lyfta fram saker de tycker är orättvisa och som de vill protestera emot.

60–90 minuter

 


Kläder och identitet

Hela terminen • Årskurs 4–gymnasiet

Vad har du på dig och varför? Vad styr vad vi väljer att ha på oss? Väder, mode, klass, kön? Här får eleverna prova på skriv- och berättarövningar i form av lekfulla korta improvisationer, jobba två och två, eller i större grupp och vara kreativa i utställningen Textil. Tillsammans reflekterar vi kring kläder, textil och dess betydelse för oss människor och vår miljö. Muntligt berättande ger eleverna möjlighet att komma till tals, uttrycka sina åsikter samt visa och se nya sidor hos sig själva och andra.

60–90 minuter

 


Julen förr

11–13 december • Alla årskurser

Hur firade man jul för hundra år sen? Betydde julklapp samma sak då som nu? I skenet från brasan och stearinljusen i Wallmarksgården, berättar vi om allt som hörde julen till. På köksbordet är julmaten framdukad och ute på bron står gröten och väntar på tomten.

45 minuter

Kontakt och information

Ingela Wall

Museipedagog
090-16 39 42
073-811 78 01
ingela.wall@vbm.se

Maine Wallentinson

Museipedagog
090-16 39 47
070 522 72 66
maine.wallentinson@vbm.se

Logotyp
Laddar öppettider...
Logotyp