
Skolprogram på museet
Museet erbjuder kostnadsfria skolprogram i anslutning till permanenta och tillfälliga utställningar, samt i våra utomhusmiljöer. Med god framförhållning kan vi även skräddarsy program utifrån specifika önskemål. Observera att museet har stängt för allmänheten på måndagar, och det är endast i undantagsfall vi kan erbjuda skolprogram under denna veckodag.
För förskolor
Lek och lär hos Anna i lekladugården
Vilka djur hade man på en bondgård förr i tiden och vad använde man dem till? Hälsa på hos bondflickan Anna i lekladugården och hjälp henne att sköta om Brunte, Stjärna och de andra trädjuren.
Vi håller till i den gamla ladugården på Gammlia.
Tidsperiod: maj
Målgrupp: förskola, ålder 3–5 år
Längd: 60 min
Kontakt och bokning
Maine Wallentinson
maine.wallentinson@vbm.se
090 20 20 347
För låg- och mellanstadiet
Skogen och alla träd
Skogen är en fantastisk resurs som täcker 70 procent av Sveriges yta. I Skandinavien har människor levt i och nära skogen under tusentals år. Under 100 år har skogen mätts och undersökts systematiskt av Sveriges lantbruksuniversitet, Riksskogstaxeringen och de skogliga försöksparkerna. Varför, hur har det gått till, vilka är resultaten och hur används kunskapen? Med material från skogen, fotografier, föremål och konst ger utställningen Hur många träd finns det i skogen? olika ingångar och kunskaper om skogens betydelse förr och nu. Skogen förväntas även stå för många framtida lösningar, inte minst vad gäller klimatet. Räcker skogen till? Vilka frågor kring skogen vurmar du extra för?
I denna workshop tar vi oss igenom utställningen tillsammans. Vilken fråga intresserar dig mest? Vi uttrycker oss sedan i kreativt skapande i museets skaparrum, i färg och form och det muntliga och skrivna ordet. Vi hyllar skogen genom att föra dess talan.
Tidsperiod: 18 april – 9 juni
Målgrupp: Årskurs 3 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Utan kroppsarbetare stannar Sverige
I utställningen ”Vi som arbetar med våra kroppar” möter vi 33 arbetare i fotografi och med berättelser om sina arbeten. Två miljoner människor i Sverige har ett kroppsarbete. Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, på museer och i våra offentliga rum. Det vill den här utställningen ändra på. Berättelser om otrygga arbetsvillkor, bristande respekt och ohållbara strukturer. Men också om organisering, stolthet, arbetsgemenskap och känslan av att vara viktig för samhället.
I denna workshop lär vi oss mer om olika yrken med hjälp av människors tankar, känslor och det arbete som ligger bakom olika yrken som innehar kroppsarbete.
Tidsperiod: 2 november – 24 februari
Målgrupp: Årskurs 5 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Per i hamnstaden Umeå
Hur såg det ut i Umeå på 1880-talet och hur var det att vara barn på den tiden? Det och mycket mera får eleverna lära sig i den nya lek- och lär-utställningen ”Hamnstaden Umeå” på Västerbottens museum. Med hjälp av tidstypiska kläder, miljöer, föremål, fotografier, ljud och dofter får de uppleva livet i hamn- och sjöfartsstaden Umeå för nära 150 år sedan.
Eleverna får möta figuren Per som jobbar som springpojke och hjälpa honom i hans arbete med att lasta varor av och på segelfartyget Nanna i hamnen och att arbeta i handelsboden. De får även se hur han bodde och hjälpa till i köket. Per tycker att det är roligt när det kommer en positivhalare till stan, men vad är det? Och vad är det som luktar så starkt i hamnen? I Hamnstaden Umeå är det mycket som är annorlunda jämfört med idag, men finns det kanske ändå några spår kvar?
Skolprogrammet avslutas med att eleverna får prova repslagning och att gå ombord på den gamla ångbåten Egil.
Tidsperiod: 24/1 – 2/6
Målgrupp: f-klass–årskurs 6
Längd: 60–90 min
Kontakt och bokning
Maine Wallentinson
maine.wallentinson@vbm.se
090 20 20 347
When I Grow Up I Want to Be a Black Man
På en hel vägg i Sune Jonssons Center för Dokumentärfotografi möter besökaren film och ljud i utställningen ”When I Grow Up I Want to Be a Black Man”. Genom att kombinera arkivfilm med nyfilmat material låter filmprofessorn Jyoti Mistry två berättelser utspela sig samtidigt, det förflutna i konversation med framtiden.
Mistry angriper frågor om identitet, ras och genus och utforskar minnen genom arkiv och deras koppling till bredare politiska frågor. Ljudspåret är utvecklat i samarbete med spoken word-artisten Kgafela oa Magogodi och är konstruerat av ”våldets alfabet” och ”frihetens alfabet”. Bägge samverkar för att fånga ett intuitivt ordförråd kring våld och förtryck, och för
att fånga språket som en frigörande kraft. Verket är drabbande och väjer inte för känslor av obehag och sorg.
I denna workshop tittar vi på filmen tillsammans, bearbetar, samtalar och uttrycker oss sedan
genom skrivande och berättande tillsammans med kulturpedagog Faiza Aden och en museipedagog Ingela Wall.
Tidsperiod: 1 feb – 31 mars
Målgrupp: Årskurs 6 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
För högstadiet
Nyförvärv – konst till arkivet
Västerbottens museums konstsamling består av mer
än 5 000 konstverk. Årligen får museet gåvor eller
gör egna inköp för att utöka samlingen. I den här
utställningen visas de senaste nyförvärven.
Vi ser på verken med hjälp av olika övningar, vi samtalar och inspireras innan vi skapar egna verk i färg och form och en och annan dikt eller berättelse i museets skaparverkstad.
Tidsperiod: 18 april – 9 juni
Målgrupp: Högstadiet, gymnasiet
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Skogen och alla träd
Skogen är en fantastisk resurs som täcker 70 procent av Sveriges yta. I Skandinavien har människor levt i och nära skogen under tusentals år. Under 100 år har skogen mätts och undersökts systematiskt av Sveriges lantbruksuniversitet, Riksskogstaxeringen och de skogliga försöksparkerna. Varför, hur har det gått till, vilka är resultaten och hur används kunskapen? Med material från skogen, fotografier, föremål och konst ger utställningen Hur många träd finns det i skogen? olika ingångar och kunskaper om skogens betydelse förr och nu. Skogen förväntas även stå för många framtida lösningar, inte minst vad gäller klimatet. Räcker skogen till? Vilka frågor kring skogen vurmar du extra för?
I denna workshop tar vi oss igenom utställningen tillsammans. Vilken fråga intresserar dig mest? Vi uttrycker oss sedan i kreativt skapande i museets skaparrum, i färg och form och det muntliga och skrivna ordet. Vi hyllar skogen genom att föra dess talan.
Tidsperiod: 18 april – 9 juni
Målgrupp: Årskurs 3 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
UMEÅ 401 ÅR
Visste ni att kyrkan på Backen har anor från den katolska medeltiden? Att det byggts stora segelfartyg på Teg? Att det förr i tiden låg båtar från världens alla hörn utanför Väven? Eller att Umestan i nästan 100 år var reserverat för militärer?
Med utgångspunkt i utställningarna ”Umeå: minnen och framtid” och ”Hamnstaden Umeå” undersöker vi Umeås historia, från den första kyrkplatsen vid Umeälven till dagens växande universitetsstad.
Tidsperiod: 1 februari – 1 maj
Målgrupp: högstadiet, gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Mattias Johansson, museipedagog
mattias.johansson@vbm.se
Utan kroppsarbetare stannar Sverige
I utställningen ”Vi som arbetar med våra kroppar” möter vi 33 arbetare i fotografi och med berättelser om sina arbeten. Två miljoner människor i Sverige har ett kroppsarbete. Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, på museer och i våra offentliga rum. Det vill den här utställningen ändra på. Berättelser om otrygga arbetsvillkor, bristande respekt och ohållbara strukturer. Men också om organisering, stolthet, arbetsgemenskap och känslan av att vara viktig för samhället.
I denna workshop lär vi oss mer om olika yrken med hjälp av människors tankar, känslor och det arbete som ligger bakom olika yrken som innehar kroppsarbete.
Tidsperiod: 2 november – 24 februari
Målgrupp: Årskurs 5 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Kamp för demokrati
Hur var det att leva i Umeå vid förra sekelskiftet, när Sverige var ett odemokratiskt land? Hur kom det sig att vissa personer hade upptill 40 röster i valet medan de flesta inte fick rösta alls? Hur hänger första världskriget och kvinnlig rösträtt ihop? Vilka folkrörelser fanns det i Sverige och vilken betydelse hade de i kampen för att skapa demokrati?
I utställningen ”Umeå – minnen och framtid” möter vi Maja Beskow och andra personer som kämpade för jämställdhet och rättvisa för 100 år sedan.
Vi kan anpassa programmet så att det avslutas med ett praktiskt moment, där eleverna får jobba tillsammans i grupper kring demokratifrågor idag.
Vi håller till i utställningen Umeå, minnen och framtid.
Tidsperiod: 24/1 – 2/6
Målgrupp: årskurs 7–9, gymnasiet, SFI (steg 3)
Längd: 60–90 minuter
Kontakt och bokning
Maine Wallentinson
maine.wallentinson@vbm.se
090 20 20 347
When I Grow Up I Want to Be a Black Man
På en hel vägg i Sune Jonssons Center för Dokumentärfotografi möter besökaren film och ljud i utställningen ”When I Grow Up I Want to Be a Black Man”. Genom att kombinera arkivfilm med nyfilmat material låter filmprofessorn Jyoti Mistry två berättelser utspela sig samtidigt, det förflutna i konversation med framtiden.
Mistry angriper frågor om identitet, ras och genus och utforskar minnen genom arkiv och deras koppling till bredare politiska frågor. Ljudspåret är utvecklat i samarbete med spoken word-artisten Kgafela oa Magogodi och är konstruerat av ”våldets alfabet” och ”frihetens alfabet”. Bägge samverkar för att fånga ett intuitivt ordförråd kring våld och förtryck, och för
att fånga språket som en frigörande kraft. Verket är drabbande och väjer inte för känslor av obehag och sorg.
I denna workshop tittar vi på filmen tillsammans, bearbetar, samtalar och uttrycker oss sedan
genom skrivande och berättande tillsammans med kulturpedagog Faiza Aden och en museipedagog Ingela Wall.
Tidsperiod: 1 feb – 31 mars
Målgrupp: Årskurs 6 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Ett viktigt ögonblick – berätta!
Dokumentärfotografen David Magnussons verk This too shall pass är en två meter bred förstoring av en skärmdump från onlinespelet World of Warcraft.
Den 13-årige Yashar Maghsoudi spelade spelet i sitt hem i Iran och lyckades i sin karaktär genomföra ett av de svåraste prestationerna i spelet, vilket skärmdumpen visar. Två år senare tvingades Yashar på flykt från Iran men kunde tack vare detta avgörande ögonblick sälja sin virtuella karaktär, vilket troligen räddade hans liv.
I denna berättarworkshop använder vi berättande som metod och funderar över egna viktiga ögonblick vi upplevt. Vilket tillfälle har varit avgörande för dig? När du tog ett beslut, var med om något oväntat, blev obeskrivligt glad?
Vi övar på att berätta dramaturgiskt, att lyssna, framföra och formulera personliga händelser inför varandra.
Tidsperiod: 18 oktober– 31 mars
Målgrupp: årskurs 7 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 60–90 minuter
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
För gymnasiet
Nyförvärv – konst till arkivet
Västerbottens museums konstsamling består av mer
än 5 000 konstverk. Årligen får museet gåvor eller
gör egna inköp för att utöka samlingen. I den här
utställningen visas de senaste nyförvärven.
Vi ser på verken med hjälp av olika övningar, vi samtalar och inspireras innan vi skapar egna verk i färg och form och en och annan dikt eller berättelse i museets skaparverkstad.
Tidsperiod: 18 april – 9 juni
Målgrupp: Högstadiet, gymnasiet
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Skogen och alla träd
Skogen är en fantastisk resurs som täcker 70 procent av Sveriges yta. I Skandinavien har människor levt i och nära skogen under tusentals år. Under 100 år har skogen mätts och undersökts systematiskt av Sveriges lantbruksuniversitet, Riksskogstaxeringen och de skogliga försöksparkerna. Varför, hur har det gått till, vilka är resultaten och hur används kunskapen? Med material från skogen, fotografier, föremål och konst ger utställningen Hur många träd finns det i skogen? olika ingångar och kunskaper om skogens betydelse förr och nu. Skogen förväntas även stå för många framtida lösningar, inte minst vad gäller klimatet. Räcker skogen till? Vilka frågor kring skogen vurmar du extra för?
I denna workshop tar vi oss igenom utställningen tillsammans. Vilken fråga intresserar dig mest? Vi uttrycker oss sedan i kreativt skapande i museets skaparrum, i färg och form och det muntliga och skrivna ordet. Vi hyllar skogen genom att föra dess talan.
Tidsperiod: 18 april – 9 juni
Målgrupp: Årskurs 3 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
UMEÅ 401 ÅR
Visste ni att kyrkan på Backen har anor från den katolska medeltiden? Att det byggts stora segelfartyg på Teg? Att det förr i tiden låg båtar från världens alla hörn utanför Väven? Eller att Umestan i nästan 100 år var reserverat för militärer?
Med utgångspunkt i utställningarna ”Umeå: minnen och framtid” och ”Hamnstaden Umeå” undersöker vi Umeås historia, från den första kyrkplatsen vid Umeälven till dagens växande universitetsstad.
Tidsperiod: 1 februari – 1 maj
Målgrupp: högstadiet, gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Mattias Johansson, museipedagog
mattias.johansson@vbm.se
Utan kroppsarbetare stannar Sverige
I utställningen ”Vi som arbetar med våra kroppar” möter vi 33 arbetare i fotografi och med berättelser om sina arbeten. Två miljoner människor i Sverige har ett kroppsarbete. Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, på museer och i våra offentliga rum. Det vill den här utställningen ändra på. Berättelser om otrygga arbetsvillkor, bristande respekt och ohållbara strukturer. Men också om organisering, stolthet, arbetsgemenskap och känslan av att vara viktig för samhället.
I denna workshop lär vi oss mer om olika yrken med hjälp av människors tankar, känslor och det arbete som ligger bakom olika yrken som innehar kroppsarbete.
Tidsperiod: 2 november – 24 februari
Målgrupp: Årskurs 5 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Kamp för demokrati
Hur var det att leva i Umeå vid förra sekelskiftet, när Sverige var ett odemokratiskt land? Hur kom det sig att vissa personer hade upptill 40 röster i valet medan de flesta inte fick rösta alls? Hur hänger första världskriget och kvinnlig rösträtt ihop? Vilka folkrörelser fanns det i Sverige och vilken betydelse hade de i kampen för att skapa demokrati?
I utställningen ”Umeå – minnen och framtid” möter vi Maja Beskow och andra personer som kämpade för jämställdhet och rättvisa för 100 år sedan.
Vi kan anpassa programmet så att det avslutas med ett praktiskt moment, där eleverna får jobba tillsammans i grupper kring demokratifrågor idag.
Vi håller till i utställningen Umeå, minnen och framtid.
Tidsperiod: 24/1 – 2/6
Målgrupp: årskurs 7–9, gymnasiet, SFI (steg 3)
Längd: 60–90 minuter
Kontakt och bokning
Maine Wallentinson
maine.wallentinson@vbm.se
090 20 20 347
When I Grow Up I Want to Be a Black Man
På en hel vägg i Sune Jonssons Center för Dokumentärfotografi möter besökaren film och ljud i utställningen ”When I Grow Up I Want to Be a Black Man”. Genom att kombinera arkivfilm med nyfilmat material låter filmprofessorn Jyoti Mistry två berättelser utspela sig samtidigt, det förflutna i konversation med framtiden.
Mistry angriper frågor om identitet, ras och genus och utforskar minnen genom arkiv och deras koppling till bredare politiska frågor. Ljudspåret är utvecklat i samarbete med spoken word-artisten Kgafela oa Magogodi och är konstruerat av ”våldets alfabet” och ”frihetens alfabet”. Bägge samverkar för att fånga ett intuitivt ordförråd kring våld och förtryck, och för
att fånga språket som en frigörande kraft. Verket är drabbande och väjer inte för känslor av obehag och sorg.
I denna workshop tittar vi på filmen tillsammans, bearbetar, samtalar och uttrycker oss sedan
genom skrivande och berättande tillsammans med kulturpedagog Faiza Aden och en museipedagog Ingela Wall.
Tidsperiod: 1 feb – 31 mars
Målgrupp: Årskurs 6 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Ett viktigt ögonblick – berätta!
Dokumentärfotografen David Magnussons verk This too shall pass är en två meter bred förstoring av en skärmdump från onlinespelet World of Warcraft.
Den 13-årige Yashar Maghsoudi spelade spelet i sitt hem i Iran och lyckades i sin karaktär genomföra ett av de svåraste prestationerna i spelet, vilket skärmdumpen visar. Två år senare tvingades Yashar på flykt från Iran men kunde tack vare detta avgörande ögonblick sälja sin virtuella karaktär, vilket troligen räddade hans liv.
I denna berättarworkshop använder vi berättande som metod och funderar över egna viktiga ögonblick vi upplevt. Vilket tillfälle har varit avgörande för dig? När du tog ett beslut, var med om något oväntat, blev obeskrivligt glad?
Vi övar på att berätta dramaturgiskt, att lyssna, framföra och formulera personliga händelser inför varandra.
Tidsperiod: 18 oktober– 31 mars
Målgrupp: årskurs 7 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 60–90 minuter
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
För SFI
Skogen och alla träd
Skogen är en fantastisk resurs som täcker 70 procent av Sveriges yta. I Skandinavien har människor levt i och nära skogen under tusentals år. Under 100 år har skogen mätts och undersökts systematiskt av Sveriges lantbruksuniversitet, Riksskogstaxeringen och de skogliga försöksparkerna. Varför, hur har det gått till, vilka är resultaten och hur används kunskapen? Med material från skogen, fotografier, föremål och konst ger utställningen Hur många träd finns det i skogen? olika ingångar och kunskaper om skogens betydelse förr och nu. Skogen förväntas även stå för många framtida lösningar, inte minst vad gäller klimatet. Räcker skogen till? Vilka frågor kring skogen vurmar du extra för?
I denna workshop tar vi oss igenom utställningen tillsammans. Vilken fråga intresserar dig mest? Vi uttrycker oss sedan i kreativt skapande i museets skaparrum, i färg och form och det muntliga och skrivna ordet. Vi hyllar skogen genom att föra dess talan.
Tidsperiod: 18 april – 9 juni
Målgrupp: Årskurs 3 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
UMEÅ 401 ÅR
Visste ni att kyrkan på Backen har anor från den katolska medeltiden? Att det byggts stora segelfartyg på Teg? Att det förr i tiden låg båtar från världens alla hörn utanför Väven? Eller att Umestan i nästan 100 år var reserverat för militärer?
Med utgångspunkt i utställningarna ”Umeå: minnen och framtid” och ”Hamnstaden Umeå” undersöker vi Umeås historia, från den första kyrkplatsen vid Umeälven till dagens växande universitetsstad.
Tidsperiod: 1 februari – 1 maj
Målgrupp: högstadiet, gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Mattias Johansson, museipedagog
mattias.johansson@vbm.se
Utan kroppsarbetare stannar Sverige
I utställningen ”Vi som arbetar med våra kroppar” möter vi 33 arbetare i fotografi och med berättelser om sina arbeten. Två miljoner människor i Sverige har ett kroppsarbete. Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, på museer och i våra offentliga rum. Det vill den här utställningen ändra på. Berättelser om otrygga arbetsvillkor, bristande respekt och ohållbara strukturer. Men också om organisering, stolthet, arbetsgemenskap och känslan av att vara viktig för samhället.
I denna workshop lär vi oss mer om olika yrken med hjälp av människors tankar, känslor och det arbete som ligger bakom olika yrken som innehar kroppsarbete.
Tidsperiod: 2 november – 24 februari
Målgrupp: Årskurs 5 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Kamp för demokrati
Hur var det att leva i Umeå vid förra sekelskiftet, när Sverige var ett odemokratiskt land? Hur kom det sig att vissa personer hade upptill 40 röster i valet medan de flesta inte fick rösta alls? Hur hänger första världskriget och kvinnlig rösträtt ihop? Vilka folkrörelser fanns det i Sverige och vilken betydelse hade de i kampen för att skapa demokrati?
I utställningen ”Umeå – minnen och framtid” möter vi Maja Beskow och andra personer som kämpade för jämställdhet och rättvisa för 100 år sedan.
Vi kan anpassa programmet så att det avslutas med ett praktiskt moment, där eleverna får jobba tillsammans i grupper kring demokratifrågor idag.
Vi håller till i utställningen Umeå, minnen och framtid.
Tidsperiod: 24/1 – 2/6
Målgrupp: årskurs 7–9, gymnasiet, SFI (steg 3)
Längd: 60–90 minuter
Kontakt och bokning
Maine Wallentinson
maine.wallentinson@vbm.se
090 20 20 347
When I Grow Up I Want to Be a Black Man
På en hel vägg i Sune Jonssons Center för Dokumentärfotografi möter besökaren film och ljud i utställningen ”When I Grow Up I Want to Be a Black Man”. Genom att kombinera arkivfilm med nyfilmat material låter filmprofessorn Jyoti Mistry två berättelser utspela sig samtidigt, det förflutna i konversation med framtiden.
Mistry angriper frågor om identitet, ras och genus och utforskar minnen genom arkiv och deras koppling till bredare politiska frågor. Ljudspåret är utvecklat i samarbete med spoken word-artisten Kgafela oa Magogodi och är konstruerat av ”våldets alfabet” och ”frihetens alfabet”. Bägge samverkar för att fånga ett intuitivt ordförråd kring våld och förtryck, och för
att fånga språket som en frigörande kraft. Verket är drabbande och väjer inte för känslor av obehag och sorg.
I denna workshop tittar vi på filmen tillsammans, bearbetar, samtalar och uttrycker oss sedan
genom skrivande och berättande tillsammans med kulturpedagog Faiza Aden och en museipedagog Ingela Wall.
Tidsperiod: 1 feb – 31 mars
Målgrupp: Årskurs 6 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 1,5 timme
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Ett viktigt ögonblick – berätta!
Dokumentärfotografen David Magnussons verk This too shall pass är en två meter bred förstoring av en skärmdump från onlinespelet World of Warcraft.
Den 13-årige Yashar Maghsoudi spelade spelet i sitt hem i Iran och lyckades i sin karaktär genomföra ett av de svåraste prestationerna i spelet, vilket skärmdumpen visar. Två år senare tvingades Yashar på flykt från Iran men kunde tack vare detta avgörande ögonblick sälja sin virtuella karaktär, vilket troligen räddade hans liv.
I denna berättarworkshop använder vi berättande som metod och funderar över egna viktiga ögonblick vi upplevt. Vilket tillfälle har varit avgörande för dig? När du tog ett beslut, var med om något oväntat, blev obeskrivligt glad?
Vi övar på att berätta dramaturgiskt, att lyssna, framföra och formulera personliga händelser inför varandra.
Tidsperiod: 18 oktober– 31 mars
Målgrupp: årskurs 7 upp till gymnasiet, SFI
Längd: 60–90 minuter
Kontakt och bokning
Ingela Wall, museipedagog
ingela.wall@vbm.se
Digitala lektioner
Västerbottens museum har producerat två lektioner som publicerats på Sveriges Historia, en digital undervisningsresurs för skolan. Undervisningsresursen riktar sig till mellan- och högstadiet. Till varje lektion hör en lärarhandledning med förslag till lektionsupplägg. Alla lektioner matchas mot kursplanen i historia. Här kan du få tillgång till våra lektioner: