Gå till sidans huvudinnehåll Gå till sidans meny
Logotyp

Skolprogram

Sorry, this entry is only available in Swedish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Vi erbjuder program i anslutning till permanenta och tillfälliga utställningar samt i våra utomhusmiljöer.

Med god framförhållning kan vi även skräddarsy program utifrån specifika önskemål.

PROGRAM HÖSTTERMINEN 2018

Nyhet! Program för förskolor!


Leksaker från förr

Vad lekte barnen med för 100 år sedan, och vilka leksaker kunde man göra själva?

Vi provar kottdjur, dockor av vedträn, knappsnurror och andra hemmagjorda leksaker.

Barnen får även göra ett eget kottdjur och ta med sig hem.

Målgrupp: 3–6 år
Längd: 60 min
Tidsperiod: Hela terminen


Barn berättar om konst

Vi besöker konstutställningen Spår 1970-2018 och tittar på konstnären Nic Langendoens konst. Vi upptäcker färger, former, känslor och stämningar och utifrån detta skapar vi oss egna berättelser.

Vilka berättelser kommer fram? Hur berättar man en berättelse?

Vi skapar berättelser tillsammans och berättar dem på olika sätt.

Målgrupp: 3–6 år
Längd: 60–90 min
Tidsperiod: 2 oktober–18 december


Meddelanden från forntiden

Kan vi tolka de hemlighetsfulla symbolerna på bergväggarna som gjordes av människor som levde här för tusentals år sedan? Vad ville de berätta? Vi tittar på hällbilder och föremål som finns bevarade från denna tid, inkl. världens äldsta skidor, och lär oss mera om hur människorna levde under stenåldern här i norden. Sedan arbetar vi praktiskt med att bland annat göra egna målningar med rödockra och provar att använda eldborr.

Målgrupp: Årskurs 3-4
Längd: 90 min
Tidsperiod: Hela terminen


Sameliv – lär känna Nordens urfolk

Hur levde samerna här i Västerbotten förr i tiden? Vad betyder urfolk och vad gör en renskötare? Vid elden inne i kåtan lyssnar vi på jojk, tittar på föremål och foton och lär oss mera om samisk kultur och samhälle – både förr och nu. Eleverna får även prova på att kasta lasso.

Vi håller till utomhus i vår samiska visten, så tänk på att ha kläder efter väder.

Målgrupp: Förskola, grundskola, gymnasium
Längd: 90 min
Tidsperiod: 27 augusti–5 oktober

 ___________________________________________________________

Konst utifrån diskrimineringsgrunderna

Samarbete mellan Umeå konsthall och Västerbottens museum

Konst har ofta använts för att uttrycka åsikter om det samhälle vi lever i. Genom att ifrågasätta och peka på orättvisor och diskriminering erbjuder konsten nya perspektiv på hur samhället är eller borde vara. Vi använder oss av diskrimineringsgrunderna* för att få syn på detta och lyfter fram exempel på konstverk ur Umeå kommuns konstsamling samt konst med koppling till Västerbotten. Vi gör praktiska övningar i par och i grupp, diskuterar och tycker till!

*Diskrimineringsgrunder: kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder.

Målgrupp: Årskurs 9, gymnasiet, vuxengrupper, SFI
Plats: Välj mellan att besöka Umeå konsthall, Västerbottens museum eller att vi besöker er.
Tid: 90 minuter
Tidsperiod: 12 september–14 december


Berätta om kläder och identitet

Vad har du på dig och varför?

Vad styr vad vi väljer att ha på oss? Vad styrde förr?

Väder, mode, klass, kön?

Här får eleverna prova på skriv- och berättarövningar i form av lekfulla korta improvisationsövningar, jobba två och två, jobba i grupp och vara kreativ i utställningen Textil. Tillsammans reflekterar vi kring kläder, textil och dess betydelse för oss människor och vår miljö, förr och nu.

Muntligt berättande ger elever möjlighet att komma till tals, uttrycka sina åsikter samt visa och se nya sidor hos sig själv och andra.

Målgrupp: Årskurs 3–7
Längd: 90 minuter
Tidsperiod: Hela terminen


Muntligt berättande – orättvisor förr och nu

Vilka orättvisor är i hetluften idag? I samhället, på din skola, för dig?

Vad kan du göra åt dem?

Vilka orättvisor fanns förr och hur påverkade det människorna?

Vilken berättelse har du kring orättvisa? Berätta om ett tillfälle du minns!

I denna workshop får eleverna prova på muntligt berättande med hjälp av inspiration från utställning, bilder, berättelser och får göra improvisations- och berättarövningar.

Vi fokuserar på vad en berättelse är, att jobba fram personliga berättelser hos oss själva och delar med oss till varandra.

Målgrupp: Årskurs 3 – gymnasiet, vuxengrupper, SFI, seniorgrupper
Längd: 90 minuter
Tidsperiod: 9 oktober–18 december


Julen förr

Hur firade man jul för 150 hundra år sedan? Betydde julklapp och tomte samma sak då som nu?

I skenet från brasan och stearinljusen i Wallmarksgården, berättar vi om julförberedelser och jultraditioner på en bondgård i Västerbotten på 1860-talet. På köksbordet är julmaten framdukad och ute på bron står gröten till gårdstomten, men var är julgranen?

Målgrupp: Årskurs 1–6
Längd: 60 minuter
Tidsperiod: 10–12 december

Contact and information

Ingela Wall

Museum’s Teacher
+4690-16 39 42
+4673-811 78 01
ingela.wall@vbm.se

Maine Wallentinson

Museum’s Teacher
+4690-16 39 47
+4670 522 72 66
maine.wallentinson@vbm.se

Mattias Johansson

Museum’s Teacher
+4670-301 48 53
+4690-16 39 07
mattias.johansson@vbm.se

Susanne Sundström

Archeologist
+4690-16 39 25
+4670-356 13 72
susanne.sundstrom@vbm.se

Logotyp
Laddar öppettider...
Logotyp