Skeppsbyggen på Teg
All långväga handel på 1800-talet sker med segelfartyg. För en handelsstad som Umeå är det därför lönsamt att bygga egna fartyg. Tre skeppsvarv ligger bredvid varandra på Tegssidan av älven.
Tidigare låg de vid stadskyrkan, men flyttades på grund av brandrisken.
Närmast stan och färjestället ligger Scharinska varvet, som ägs av affärsmannen A.F. Scharin. Därefter kommer Oscarsvarv, som ägs av konsul Lars Glas. I höjd med Öns nordvästra spets ligger det Öhmanska varvet, som ägs av affärsmannen E.O. Öhman.
Åren 1870–1875 kulminerar skeppsbyggeriet. Nu byggs hela 17 fartyg inom Umedistriktet!
År 1875 byggdes det sista skeppet på Scharinska varvet. Vid branden 1888 förstördes alla varv och inget byggdes upp igen. Umeås varvsepok var över.
English
Shipbuilding in Teg
In the 19th century, sailing ships handled all long-distance trade. This makes it profitable for a commercial town like Umeå to build its own ships. Three shipyards are located next to each other on the Teg side of the river. Previously, they were next to the town church but were moved due to the risk of fire.
The Scharinska shipyard, owned by businessman A.F. Scharin, is closest to the town and the ferry station. Next comes Oscarsvarv, owned by Consul Lars Glas. At the highest point on the northwestern tip of the island is the Öhman shipyard, owned by businessman E.O. Öhman.
Shipbuilding peaks 1870–1875. There are 17 ships currently being built in the Umeå district.
In 1875, the Scharinska shipyard launched its last ship. The fire of 1888 destroyed all the shipyards, and nothing was rebuilt. Umeå’s shipbuilding era had come to an end.