Gå till sidans huvudinnehåll Gå till sidans meny
Logotyp

Länets första bil

Museets Benz Viktoria är inte bara den första bilen som anlände till länet. Modellen har även en viktig roll i automobilens historia och utveckling.

Apotekare Jon H:son Hedin från Lycksele åkte under sent 1890-tal på kurortsbesök till södra Tyskland. Där kom han i kontakt med den nya tidens fortskaffningsmedel, automobilen. Då Hedin hade ett “medikamentförråd” i Degerfors, numera benämnt Vindeln, planerade han att med bilens hjälp snabbt och enkelt färdas mellan hemmet i Lycksele och Degerfors vid stambanan Bibanan mellan Hällnäs och Lycksele stod inte klar förrän 1924.

År 1900 köpte Hedin sin Benz Viktoria i Stockholm för 5 000 kronor, i dagens penningvärde drygt 300 000 kronor. Bilen provkördes på huvudstadens stenlagda gator och fungerade utmärkt. Därefter lastades den på tåg och transporterades till järnvägsstationen i Hällnäs, varifrån apotekaren själv skulle köra bilen till Lycksele.

Men vägarna i Västerbottens inland var inte som de stenlagda gatorna i Stockholm. De smala hjulen i kombination med det lösa landsvägsgruset gjorde att bilen fastnade efter halva vägen.

Till Lycksele kom dock sedermera både apotekare Hedin och hans nyinköpta Benz Viktoria. Men bilen blev aldrig det hjälpmedel han hade hoppats på. I stället användes den mycket sparsamt och kom att tillbringa det mesta av tiden parkerad i ett garage. Det berättas att den “kördes Storgatan fram och tillbaka” och hur den med sitt buller och dån skrämde såväl barn som djur.

År 1928 skänkte apotekarens änka Ingeborg Hedin bilen till Västerbottens läns hembygdsförening och det som senare blev Västerbottens museums samlingar.

Ingeborg Hedin till vänster.

Benz Viktoria tillverkades av Carl Benz företag Rheinische Gasmotoren Fabrik i Mannheim i sydvästra Tyskland. Benz konstruerade sin första trehjuliga bil 1885. Med bara ett framhjul hade den bra styrning men sämre balans. Det fanns flera konkurrerande tillverkare som utgick från motoriserade fyrhjuliga hästvagnar men Carl Benz ville göra något med bättre styrning än dessa.

År 1891 återupptäckte Benz ackermannstyrningen som ursprungligen uppfunnits 1816 och använts på landsvägsångfordon. Denna teknik gjorde styrningen smidigare på bilar med fyra hjul. Glädjen över att ha löst problemet gjorde att Carl Benz döpte den nya modellen som introducerades 1892 till Viktoria, seger. Modellen tillverkades fram till 1899 och blev en försäljningssuccé. Under sitt sista år, 1899 då museets bil tillverkades, sålde Benz totalt 572 bilar.

Motor: 2,9 lit, fyrtaktare, 6 hk. Drivmedel: bensin. Förbrukning: 2,1 lit bensin/mil, 15 lit vatten/mil. Maxhastighet: 30 km/h.

Kontakt och information

Lars Trygg

Museitekniker
090-16 39 36
070-635 29 03
lars.trygg@vbm.se

Logotyp
Museet är stängt
Logotyp