Gå till sidans huvudinnehåll
Logotyp
Triptyk i den allegoriska traditionen (mittpartiet)

En retrospektiv

sön 14 nov —sön 20 feb

Margareta Renberg (1945–2005) gick sin egen väg och höll konstens frihetsflagga högt i en tid när mycket i samhället präglades av politik. Margareta Renberg tog ställning för konsten och dess frihet. Hon var oerhört intresserad av seendet och att upptäcka saker, hon sa sig vilja återskapa den förundran hon själv kände när hon såg något för första gången, men inte visste vad det var.

Margareta Renbergs bildspråk är fantasifullt och surrealistiskt men kan samtidigt upplevas som enkelt, naturligt och vardagsnära. Hennes konst är drömsk, och många målningar kan vid en första anblick framstå som abstrakta, men låter man blicken dröja framträder bekanta föremål och kroppar. Anisbrödet har en central plats i hennes konst, i målningar och i skulpturer.

Margareta Renberg studerade under 1960-talet vid Konstfack och Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Hon var sedan 1995 ledamot av Konstakademien. Hon var också poet, debutdiktsamlingen En tatuerad dams memoarer publicerades 1974.

Utställningen visar en rad centrala verk ur Margareta Renbergs konst i skilda tekniker, teckning, grafik, måleri och skulptur.

Ett samarbete mellan Konsthallen, Kulturens hus, Luleå, Norrbottens museum och Västerbottens museum.

Kontakt och information

Suzanne Steneberg

Konstantikvarie
090 20 20 319
suzanne.steneberg@vbm.se

Logotyp
Museet är inte öppet idag
Logotyp